Amit tudni kell a D-vitaminról


Mi a D-vitamin?

Vitaminnak azokat az élettanilag fontos szerves vegyületeket nevezzük, amelyekre szüksége van szervezetünknek, de nem vagyunk képesek elégséges mértékben előállítani.  A D-vitamin valójában nem is vitamin, hanem egy hormonszerű anyag, amely a szervezetünkben az aktív D-hormon termelődését segíti elő. Köznyelvben előfordul, hogy D3-vitaminként nevezik, a hivatalos megnevezése: Kolekalciferol.

Mire jó a D-vitamin?

A D-vitamin fokozza a kalcium-vivőanyag képződését a bélben, így hozzájárul a kalcium és foszfát felszívódásához. A D-vitamin által képzett vivőanyag eljuttatja a kalciumot a csontozatokba, javítja a szervezet kalcium felhasználását és elősegíti a csont felépítését. Közvetlenül hat a csontépítő és -bontó sejtek toborzására, érésére és aktivitására.

A kalcium veséken keresztül történő távozása növeli a vesekő kockázatát. A D-vitamin pedig csökkenti a kalcium vizelettel történő távozását a szervezetből. A D-vitamin tehát csökkenti a vesekő előfordulásának esélyét is.

Honnan szerzi be a szervezet a D-vitamint?

Az emberi szervezet elsősorban a nap UV-fény hatására önmaga kezdi termelni D-vitamint. Fontos megemlíteni, hogy a szervezetünk a D-vitamint elsősorban az UVB típusú sugárzás hatására állítja elő. Tehát az UVA- és az UVC-fény hatására alig vagy nem tudjuk elérni a D-vitaminszintézist.

Manapság úgy hiszik, hogy a szoláriumok is megfelelőek a D-vitamin “beszerzéséhez”, hiszen a szolárium hasonló UV sugarakat bocsájt ki mint a nap. Sajnos el kell keserítsük az e célból szoláriumozó olvasóinkat. Ahogy dr. Emri Gabriella bőrgyógyász szakorvos is nyilatkozott a WebBeteg.hu-n, a szolárium alacsony UVB-fényt bocsájt ki, UVA-ból pedig annál sokkal többet. A szolárium tehát nem alkalmas a nap pótlására, a D-vitamin “beszerzésére”, szervezetünkben való előállítására.

Milyen UV-sugárzások léteznek és melyik mit okoz?

Az ultraviola (UV) sugárzás a szemnek láthatatlan. Megkülönböztetünk UVA, UVB és UVC sugártartományokat. A napfény UVB sugárzása a bőr barnulását, leégését, UVA sugárzása pedig a bőr öregedését okozza. Mind az UVB és az UVA sugárzás hozzájárulhat a bőrdaganatok kialakulásához.

D-vitamin tabletták

Egyre több reklámot láthatunk és hallhatunk a D-vitamin tablettákról. A patikákban kapható D-vitamin tabletták ugyanolyan hatékonyak, mintha a napon UV-sugárzásnak tennénk ki a bőrünket. Elmondhatjuk, hogy ezzel csökkenthető a bőrrák kialakulásának esélye. Viszont fontos megemlíteni, hogy vigyázni kell bármilyen vitamintablettával, mert sok esetben a vitaminok túladagolhatók.

A D-vitamin tabletta túladagolható

Amennyiben a D-vitamint tabletta formájában visszük be a szervezetünkben, vigyáznunk kell arra, hogy túladagolható. Így nem szedhetünk be a napi megengedett adagnál több tablettát.

A D-vitamin túladagolása a vér kalciumszintjének radikális megemelkedéséhez, hiperkalcémiához, hosszú távon a kalcium lerakódásához vezethet a májban, vesében, szívben. Ezeknek a tüneteknek a kialakulásához azonban a napi beviteli értékek sokszorosát kellene bevinni hosszabb időn keresztül. Ha betartjuk a maximális adagolási értékeket, akkor elkerüljük a túladagolás problémáját.

Milyen vitaminok túladagolhatók még és mit okoznak?

Alapvetően a túladagolás-veszélyes vitaminokat a zsírban oldódó vitaminok jelentik, mert a zsírban oldódó vitaminok a szervezetben elraktározódnak. A vízben oldódó vitaminok kevésbé veszélyesek az emberi szervezet számára, mert vizelet útján a felesleget szinte azonnal kiüríti. Ezért is szokták a vitamintablettákat “pisiszínező” tablettának becézni az emberek.

Néhány vitamin, hogy melyek, amelyekre figyelni kell vagy nem kell és mit okoznak:
  • A-vitamin (retinol) – zsírban oldódó
    Legismertebb funkciói közül a látáshoz kötődik leginkább. A szem ideghártyájának (retina) fényérzékeny pigmentjének alkotója. Központi szerepe van a nappali, az éjszakai és a színlátásban is. Felnőttek ajánlott napi mennyisége 0,8-1 mg.
  • B-komplex-vitamin  – vízben oldódó
    Több fajta B-vitamin létezik. Szerepük van a kiegyensúlyozott anyagcserében, az idegrendszer egészségében, és bőrünk is szebb lehet tőlük. Nagy adagokban fokozhatja a rák kockázatát, és a B6-vitamin huzamos túladagolása akár végtag-elérzéstelenedést is okozhat. Felnőttek ajánlott napi mennyisége 2-20 mg.
  • C-vitamin (aszkorbinsav) – vízben oldódó
    Nagy adagokban vesekőképződést idézhet elő. Túlzásba vitele hasmenést és hasi fájdalmakat okozhat. Egy nagy adagban nem gazdaságos bevenni, mivel a felesleg automatikusan ürül a szervezetből. Felnőttek ajánlott napi mennyisége 1000-2000 mg.
  • D-vitamin (kolekalciferol) – zsírban oldódó
  • E-vitamin (tokotrienol) – zsírban oldódó
    Szerepet játszik bőrünk szépségében, fontos antioxidáns is, és fokozza az agyi aktivitást. Túladagolva fejfájás, emésztőszervi vagy szívbetegség, akár tüdőrák lehet az eredmény. Felnőttek ajánlott napi mennyisége 10-12 mg.
  • K1 és K2 vitaminok (fillokinon, menakinon) – zsírban oldódók
    A K1-vitamin a növényekben fordul elő, a K2-vitamint pedig a szervezetben a bélbaktériumok termelik. Nélkülözhetetlenek egyes véralvadási faktorok képzéséhez és a csontszövet kalciumkötéséhez. Felnőttek ajánlott napi mennyisége 0,075 mg.

Mennyi a napi D-vitamin szükséglete egy átlag embernek?

A vitamin beviteli értékét a legtöbb vitaminnál (a tablettás dobozokon), így a D-vitamin esetében Nemzetközi Egységben (NE) mérik. Előfordul, hogy milligrammban fejezik ki a tabletták vitamintartalmát.

Hangsúlyozandó, hogy a NE mértékegységének váltása milligrammba vitaminonként és vitamin-típusonként változhat. Soha se számoljon vissza meggyőződés nélkül Nemzetközi Egységet milligrammba vagy fordítva.

Tájegységtől, országtól és bőrtípustól eltérő lehet, hogy mennyi az egy napra javasolt beviteli mennyiség.

Az alábbi táblázatba foglaltuk össze, hogy mennyi a napi ajánlott és mennyi a napi maximálisan bevihető Nemzetközi Egység (NE) a D-vitaminból.

KorcsoportEgy napra javasolt D-vitamin beviteli mennyiségBiztonságosan bevihető D-vitamin egy napra eső felső határa
Csecsemők400-1000 NE1000 NE
Gyermekek (1-6 év)600-1000 NE2000 NE
Gyermekek (6 év felett)600-1000 NE2000 NE
Serdülők800-1000 NE4000 NE
Felnőttek1500-2000 NE4000 NE
Elhízott felnőttek3000-4000 NE4000 NE
Várandós nők1500-2000 NE4000 NE
Forrás: beres.hu, life.hu, webbeteg.hu, meggyogyulnek.blog.hu
Megosztom, elküldöm: